3.2 Ondersteuning en Begeleiding | |||
Wat willen we bereiken: | Wat gaan we daarvoor doen: | Stand van zaken 1 e Berap: | Stand van zaken 2 e Berap: |
---|---|---|---|
A. Een goede inburgering van nieuwkomers | A. Vaststellen nieuw beleid in het kader van de nieuwe Wet Inburgering (die per 1-1-2021 ingaat) | De invoering van de nieuwe wet Inburgering is uitgesteld tot 1 juli 2021. De beleidsvoorbereiding loopt door. Eind 2020 verwachten wij een concept beleid gereed te hebben. We zullen u hierover uiteraard informeren. | De beleidskaders en de plannen op hoofdlijnen worden aangeboden aan uw raad ter vaststelling in november 2020. We bereiden ons voor op de implementatie door o.a. inkoop van de leerroutes en het uitwerken van de lagere regelgeving. In 2021 leggen wij een Verordening ter vaststelling aan uw raad voor. |
B. Uitvoering (wettelijke) taken sociaal domein binnen financiële, juridische, organisatorisch en beleidsmatige kader | B. Opleveren van een voorstel voor de aanpassing van het beleid en/of de uitvoering van het sociaal domein om financiële taakstelling (via herziening visiedocument Krachtig Verbonden en Programma Sociaal Domein) | Het proces rond beleidsplan sociaal domein loopt. Tijdens informatieve raadsbijeenkomsten op 18 en 25 februari 2020 is de gemeenteraad geïnformeerd over de mogelijke beleidsrichtingen. U heeft toen gevraagd om meer inzicht in de verschillende scenario’s en de onderbouwing ervan om standpunten in te kunnen nemen. Deze scenario's zijn op 9 juni 2020 tijdens een informatiecarrousel toegelicht en zijn de basis voor het concept beleidsplan. Dit concept wordt geagendeerd voor de besluitvormende raadsvergadering op 2 juli, met de vraag vrij te geven voor inspraak. De gekozen scenario's worden vervolgens vertaald in een beleidsplan, een uitvoeringsplan en een begrotingswijziging. | Het beleidsplan Sociaal Domein wordt ter vaststelling aangeboden aan uw raad in de vergadering van 29 oktober 2020. Daarin wordt tevens benoemd wat de stand van zaken is ten aanzien van de financiële taakstelling. Aan de hand van een implementatieplan wordt vervolgens uitvoering gegeven aan het beleidsplan en de daarmee dus ook de voorkeursscenario’s. |
C. De realisatie van integrale zorgcentra waar inwoners terecht kunnen voor afgestemde dienstverlening vanuit de huisartsen, thuis- en ouderenzorg, basis-GGZ, maatschappelijk werk, opbouwwerk en het Wmo-loket van de gemeente. | C. Ontwikkelen van integrale zorgcentra c.q. integrale toegang tot zorg (binnen het programma Toekomstige Zorg (West) Zeeuws-Vlaanderen) | Na een succesvolle pilot in Breskens ten aanzien van integrale zorg en ondersteuning aan kwetsbare ouderen en mensen met een beperking vormt de daar ontwikkelde wijze van samenwerken en afstemmen nu ook de basis voor samenwerking in andere kernen, zoals Oostburg. Alle deelnemers in de samenwerking hebben een voorkeur voor het werken volgens een netwerksamenwerking. Samengaan in één organisatie is voor geen van de partijen (op dit moment) een reëel, wenselijk en/of mogelijk scenario. | De multidisciplinaire overleggen voor ouderenzorg in Breskens en Oostburg lopen. Ook met de praktijk in Sluis worden gesprekken gevoerd. |
D. Versterken samenwerking onderwijs, kinderopvang en zorg | D. Verder inrichten IKC (Integrale Kindcentra) zowel fysiek als inhoudelijk; Onderzoek naar herziening aanbod onderwijsondersteuning en leerlingbegeleiding, waaronder screening logopedie, schoolbegeleiding, VVE, zorgadviesteams (ZAT) en onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | Vanaf dit jaar worden een tweetal orthopedagogen/gedragsdeskundigen (1 fte) via het RPCZ op de basisscholen en kinderopvanglocaties ingezet. Deze worden gefinancierd vanuit het budget schoolbegeleiding. | Het onderzoek naar de onderwijsondersteuning en leerlingbegeleiding is in een vergevorderd stadium en zal leiden tot een beleidsplan Onderwijsachterstandenbeleid en Integrale Kindcentra (voorheen aangeduid als Masterplan Kindervoorzieningen). |